dinsdag 24 maart 2015

Motivatie, 30-day Plank Challenge

Motivatie, de sleutel tot succes

Om je leefstijl succesvol te veranderen is motivatie absoluut noodzakelijk. Zonder motivatie blijf je uitgeput op de bank hangen, met een familiezak chips en de afstandsbediening onder handbereik. 


3 jaar geleden nam ik het besluit om mijn levensstijl definitief te veranderen. Nog steeds ben ik elke dag blij dat ik de sleutel om te veranderen gevonden heb.

Mijn motivatie om te veranderen kwam vooral door mijn gezondheid, maar ook door mijn langzaam groeiende lichaamsgewicht. De knop ging om: ik veranderde mijn eetgewoonten, begon te sporten en ging hardlopen. Uiteindelijk viel ik 15 kilo af! Mijn dalende gewicht en de steeds kleiner wordende kledingmaat motiveerde me meer dan wat dan ook. Eerder dacht ik dat het mij nooit zou lukken en dat slank zijn alleen voor anderen weggelegd was. Toch bewees ik dat iedereen succesvol kan afvallen en ik motiveerde veel mensen om mij heen om ook slanker en fitter te worden! 

Wat voor mij gewerkt heeft was doorzettingsvermogen en consequent zijn. Maar toch... nu, 3 jaar later merk ik wel dat het moeilijk is om deze levensstijl blijvend vol te houden. Langzaam sluipt er af en toe weer een wijntje of wat lekkers in. Uit eten en op vakantie gaan vormen een uitdaging en ik realiseer me dat zwaarder worden altijd op de loer ligt. 

30-day Plank Challenge 


Op Pinterest komen regelmatig allerlei 30 dagen Challenges voorbij. De Squat Challenge, Push Up Challenge, Crunch Challenge en de Plank Challenge komen langs. Ze beloven wonderen, maar werkt het echt? Het lijkt meer op een Tell Sell reclame dan op een echte bijdrage aan de spierfunctie. Eerlijk gezegd geloof ik er niet veel van, maar kwaad zal het vast niet kunnen. Daarom laat ik me uitdagen tot de Plank Challenge! Vandaag is het al dag 4 van mijn uitdaging en volgens het opbouwschema mag ik vandaag 30 seconden planken...   

planking challenge
http://ahealthylifeforme.com

Voor een blijvend resultaat is naar mijn mening iets anders nodig, namelijk actief zijn: ieder uur en elke dag! 
Zie beweging als net zo vanzelfsprekend als het poetsen van je tanden, het hoort er gewoon bij.


Update

Op dag 7 kreeg ik knieklachten door het uitvoeren van de Challenge! Een aanpassing van de oefening is noodzakelijk want ik wil ook graag blijven hardlopen. Op internet zocht ik naar andere mogelijkheden om te planken zonder de knieĆ«n te belasten. Het werd onderstaande variatie. Deze variatie blijkt echter zoveel lichter te gaan dat ik niet verwacht om hier enig positief resultaat mee te halen. 

planking knees
http://www.msn.com/en-us/health


Update 2 


Uiteindelijk besluit ik om te stoppen met deze 30 dagen Challenge en mijn eigen programma te intensiveren. 
Mijn programma bestaat uit intensieve oefeningen voor de 3 B-zones: Buik, Billen en Bovenbenen.
Door deze oefeningen dagelijks te herhalen worden specifieke spieren getraind. Als je de oefeningen combineert met gezonde voeding, zul je zelf ervaren dat je figuur strakker en slanker wordt als je erin slaagt om af te vallen. 

Je kunt de oefeningen perfect thuis uitvoeren, op een yoga matje met een kussentje. Een andere mogelijkheid is om de oefeningen onder begeleiding in een sportschool of in een afslankinstituut uit te voeren. Voor sommige oefeningen heb je alleen een muur en een yogamatje of kussentje nodig. 


30-day challenge yoga wall
Bron: Pinterest.com


Naast het uitvoeren van gerichte oefeningen is het van belang om regelmatig op te staan en even te bewegen! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bestel je wearable of smart watch