dinsdag 10 maart 2015

Wearables en gedragsverandering

Beperkte gedragsverandering door activity trackers 

Uit een gepubliceerd rapport (2015) van de Universiteit van Pennsylviania is gebleken dat, ondanks de grote populariteit, het dragen van een activity tracker maar een beperkte gedragsverandering veroorzaakt. Daarnaast lijkt het dragen van een activity tracker vaak tijdelijk te zijn, waardoor het gewenste lange termijn effect niet bereikt wordt. 

De auteurs van het rapport, Patel en Volpp, interviewden 6223 wearable gebruikers. Van deze gebruikers was de helft gestopt met het dragen van een wearable. Tweederde van deze groep stopte al binnen 6 maanden na aanschaf van de activity tracker!


Jogging girls, Mike Baird, Flickr
Mike Baird | Flickr.com




Oorzaken stoppen met gebruik van een activity tracker


Patel en Volpp gingen na waarom de gebruikers zo snel stopten met het dragen van hun wearable. Zij deelden de antwoorden in 4 categorieën en gaven aanbevelingen over mogelijkheden om langdurig gebruik toe te laten nemen. 

Door de gebruikers werden hoofdzakelijk de volgende redenen aangegeven: 

  1. De groep die al vroeg begonnen is met het gebruiken van een activity tracker. Zij zijn jong en verdienen goed. Ze beschrijven zich als “early adopters”.  Ze zijn inmiddels uitgekeken op hun gadget en alweer toe aan iets anders
  2. Het opladen, synchroniseren en aansluiten kost soms veel tijd, zeker voor degenen die het al erg druk hebben. Het wordt als omslachtig ervaren om meerdere handelingen uit te moeten voeren. Als deze handelingen allemaal simpel via een smartphone uitgevoerd kunnen worden neemt het gebruik van de activity tracker toe
  3. Er is twijfel over de betrouwbaarheid van de nieuwere functies in trackers, zoals het slaappatroon en de hartslag. Er kan beter een goede verbinding met echte medische apparatuur gelegd worden in plaats van het verzamelen van een grote hoeveelheid informatie in de tracker
  4. Theorieën over bevorderen van activiteit en gezondheid zijn nog onvoldoende vertaald naar de gadgets. Vooral degene die een verbetering van hun leefstijl kunnen gebruiken, moeten nog bereikt worden. Producenten zouden vooral hier hun strategieën op moeten toepassen.

    De onderzoekers zijn overigens erg positief over het streven van sommige werkgevers en ziektekostenverzekeraars om wearables kosteloos te verstrekken aan hun werknemers of klanten. 

Conclusie

Veel wearables verdwijnen snel in een kast, of worden op Marktplaats te koop aangeboden. Via de trackers wordt vaak veel informatie verkregen, waar vervolgens niet veel mee gedaan wordt. Het omzetten in ander gedrag is een heel ander verhaal. 

De kans op langdurig succes is groter door het betrekken van de uitkomsten van het onderzoek van Patel en Volpp in de keuze van een wearable. 


Vooral eenvoudige synchronisatie en de accuraatheid van de aanwezige functies zou zwaar mee moeten wegen in de uiteindelijke beslissing voor de meest geschikte activity tracker. Daarnaast is het van belang dat de accu enkele dagen kan functioneren zonder tussentijds opladen.
 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bestel je wearable of smart watch